#Nyt fra RådgivningsDanmark

Analyse: Rådgivningsfeltet i tal

dec 13, 2019

Medlemmerne af RådgivningsDanmark besvarede samlet mere end 373.000 henvendelser i 2018. 60 pct. af henvendelserne blev besvaret over telefon, viser en ny analyse af det sociale rådgivningsfelt i Danmark.

RådgivningsIndblik: Rådgivningsfeltet i tal giver blandt indblik i, hvilke rådgivningstyper, fx telefon og chat, danske rådgivninger tilbyder – samt hvilke typer af rådgivning der er mest populære blandt de rådsøgende.

Analysen viser et billede af et mangfoldigt rådgivningsfelt, der rummer både frivillige og ansatte rådgivere, og et felt der stiller forskelligartede krav til sine rådgivere om både uddannelse og erhvervserfaring.

Læs RådgivningsIndblik: Rådgivningsfeltet i tal (pdf)

Endelig viser analysen, at rådgivningsfeltet – på linje med resten af det sociale frivillige felt – er præget af en sammensat økonomi og kortsigtet finansiering, som ikke desto mindre kræver mange ressourcer at opretholde. Det fremgår også af analysen, at Satspuljens nedlæggelse påvirker halvdelen af RådgivningDanmarks medlemmer.

Analysen indeholder viden om

Fakta om undersøgelsen

Tallene i analysen er baseret på en spørgeskemaundersøgelse blandt RådgivningsDanmarks medlemmer gennemført i 2019. Spørgeskemaet er sendt til 48 medlemsorganisationer, hvoraf 42 har gennemført undersøgelsen.

Kontakt

Søren Filskov Jakobsen, kommunikationsansvarlig, på sfj@radgivnings.dk eller telefon 6131 7064.

Læs flere nyheder
Modtag nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få information om RådgivningsDanmarks aktiviteter.