Medlemmerne af RådgivningsDanmark besvarede samlet mere end 374.000 henvendelser i 2019, og 61 procent af henvendelserne blev besvaret over telefon. Det viser en ny analyse af det gratis, sociale rådgivningsfelt i Danmark.
“RådgivningsIndblik: Rådgivningsfeltet i tal” giver blandt andet indblik i, hvilke rådgivningskanaler som f.eks. telefon og chat, det gratis, sociale rådgivningsfelt tilbyder – samt hvilke kanaler, der er mest brugt blandt de rådsøgende.
Analysen viser et billede af et mangfoldigt rådgivningsfelt, hvor mere end 3.600 personer er beskæftiget med at rådgive – langt de fleste som frivillige rådgivere.
Læs RådgivningsIndblik: Rådgivningsfeltet i tal (pdf)
Endelig viser analysen, at rådgivningsfeltet under coronapandemien har vist stor omstillingsparathed i forhold til fortsat at kunne levere den nødvendige støtte og rådgivning til mennesker i vanskelige livssituationer. I analysen peger medlemmer af RådgivningsDanmark desuden på nogle af de aftryk, som coronakrisen har sat på netop deres målgrupper.
Analysen indeholder viden om
- Medlemmerne
- Rådgivningskanalerne
- Henvendelserne
- Rådgivningstematikkerne
- Rådgiverne
- Finansieringen
- Rådgivningsfeltet under corona.
Fakta om undersøgelsen
Tallene i analysen er baseret på medlemsdata samt en spørgeskemaundersøgelse gennemført i sommeren 2020 blandt RådgivningsDanmarks medlemmer. Spørgeskemaet er sendt til 52 medlemsorganisationer, hvoraf 44 har gennemført undersøgelsen.
Kontakt
Line Emma Jønson, kvalitetskonsulent, på lej@radgivnings.dk eller telefon 6131 4285.