Møde i rådgivningsnetværket: Hjemmerådgivning

dec 06, 2021 - kl. 13-16

Mange rådgivninger gør brug af hjemmerådgivere, og endnu flere har prøvet det i forbindelse med corona. Det kan både være rådgivere, som arbejder hjemmefra med f.eks. chat- eller telefonrådgivning, og rådgivere, som møder brugerne til fysiske møder andre steder end i organisationens lokaler.

Denne måde at organisere sig på har nogle helt klare fordele. Det giver f.eks. en god fleksibelt for rådgiverne og kan gøre det lettere for organisationerne at rekruttere frivillige fordelt over hele landet – også til vagter i ydertidspunkterne. Samtidig kan det tilbyde nogle mere uformelle rammer ved fysiske møder med de rådsøgende.

Men hvordan sikrer man kvaliteten i rådgivningen, når rådgiverne sidder alene derhjemme eller på anden måde arbejder uden for organisationens fysiske rammer? Og hvordan passer man på rådgiverne, som pludselig kan sidde meget alene tilbage efter en svær rådgivning, når telefon er slukket, computeren er lukket ned eller brugeren er gået ud af døren?

Indhold på mødet

På temamødet i november vil vi undersøge udfordringerne at gøre brug af rådgivning uden for organisationens fysiske rammer og finde frem til, hvad vi kan gøre for at imødekomme dem. Der vil være særligt fokus på kvalitetssikring af rådgivningen og støtte til rådgiverne.

Det vil vi gøre ved at interviewe to medlemsorganisationer, som gør brug af hjemmerådgivere, om udfordringer og dilemmaer i den forbindelse – og deres bedste erfaringer med at imødekomme dem. Interviewene vil lede over i gruppedrøftelser, hvor deltagerne får mulighed for at dele deres udfordringer og gode erfaringer.

De to medlemmer, som vil lade sig interviewe, er Depressionsforeningen og Den Boligsociale Fond.

Program

TID og sted

Vi mødes d. 6. december kl. 13-16 hos RådgivningsDanmark på Vodroffsvej 59, 5. sal, lokale B.

Der vil også være mulighed for at deltage online. I givet fald skal man IKKE tilmelde sig her på siden, men ved at sende en mail til info@radgivnings.dk.

TILMELDING

Netværksmødet er for medlemmer af RådgivningsDanmark.

Log på raadgivningsdanmark.dk og tilmeld dig via tilmeld-knappen øverst her på siden. Har du endnu ikke bestilt et medlemslogin, kan du gøre det ved at klikke https://www.raadgivningsdanmark.dk/bestilbruger

BEHANDLING AF PERSONOPLYSNINGER IFM. TILMELDING TIL ARRANGEMENTER

Når du tilmelder dig et arrangement hos RådgivningsDanmark, bliver dit navn og din mail noteret på en deltagerliste. Denne liste bliver gemt til internt brug i indeværende kalenderår plus ét år, derefter slettes den, jf. foreningens slettepolitik. Formålet med at gemme disse oplysninger er at kunne optimere drift og servicering samt sikre kvalitet i kontakten til foreningens medlemmer.

Læs om RådgivningsDanmarks behandling af personoplysninger. 

Modtag nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få information om RådgivningsDanmarks aktiviteter.