#Viden og vejledning

Guide til behandling af personoplysninger ifm. telefonisk og digital rådgivning

maj 23, 2019

RådgivningsDanmark har udarbejdet en guide til sociale rådgivningstilbud, der er medlem af RådgivningsDanmark, der skal understøtte medlemsorganisationerne i deres fortsatte rådgivningsarbejde samtidig med at sikre, at reglerne om behandling af personoplysninger overholdes.

Størstedelen af RådgivningsDanmarks medlemmer tilbyder telefon-, chat- eller brevkasserådgivning til rådsøgende. Der er typisk tale om anonym rådgivning, hvilket vil sige, at rådgivningstilbuddet ikke har adgang til brugernes personoplysninger – fx telefonnummer og IP-adresse – og således ikke kan identificere dem.

Den nye databeskyttelsesforordning og -lov trådte i kraft den 25. maj 2018 og er i vidt omfang en videreførelse af de gamle regler vedrørende behandling af personoplysninger. Det betyder blandt andet, at der også i dag i mange tilfælde skal søges om tilladelse hos Datatilsynet til behandling
af følsomme personoplysninger i forbindelse med telefon- og chatrådgivning.

Hent Guide til behandling af personoplysninger ifm. telefonisk og digital rådgivning.

Denne guide skitserer kort baggrunden for, hvorfor og hvornår der skal søges tilladelse til behandling samt indeholder en skabelon til, hvad ansøgningen skal indeholde.

Guiden indeholder:

Læs flere nyheder
Modtag nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få information om RådgivningsDanmarks aktiviteter.