Bøger og artikler
Generelt om rådgivning
Den svære samtale. Kan den blive en god oplevelse?
af Johannes Henning Jensen. 2016. Skriveforlaget.
Samtaler, der kræver mod. Redskaber til svære samtaler i det frivillige sociale arbejde
Redigeret af Wain, Karin; Lyby, Monica Barrera og Johansen, Cathrin Filip. 2017. Center for Frivilligt Socialt Arbejde.
Kan anskaffes på CFSA’s hjemmeside.
Chatrådgivning
Håndbog i chatrådgivning af børn og unge
af Trine Natasja Sindahl. 2011. Børns Vilkårs Forlag.
Kan downloades her.
Telefonrådgivning
Telefonrådgivning som metode til forebyggelse og sundhedsfremme
af Torben Bechmann Jensen. 2005. København. Viden- og dokumentationsenheden. Sundhedsstyrelsen.
Kan downloades her.
For de særligt interesserede:
Calling for Help: Language and Social Interaction in Telephone Helplines
af Alan Firth, Carolyn D. Baker, Michael Emmison. 2005. John Benjamin Publishing Company.
*Bogen kan være svær at skaffe. Den kan lånes af RådgivningsDanmark – kontakt sekretariatet.
Faste brugere
De kroniske opkaldere
Blidsøe, Pernille Andrés & Schmelling, Irene 2006 i Psykolog Nyt, 6: 3-9.
Kan læses her.
Marginale mennesker i marginale rum
af Jørgen Elm Larsen
i Järvinen, Margaretha; Jørgen Elm Larsen og Nils Mortensen (Red.) Det magtfulde møde mellem system og klient. 2004. Aarhus: Aarhus Universitets Forlag: 148-184.
Frequent callers to crisis helplines: Who are they and why do they call?
af Spittal, Matthew J.; Izabela Fedyszyn; Aves Middleton; Bridget Bassilios; Jane Gunn; Alan Woodward og Jane Pirkis. 2015. Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 49, 1: 54–64.
Lovgivning
Forvaltningsloven (tavshedspligt)
Serviceloven (underretningspligt)