Sidemandsoplæring kræver mere end rådgivningserfaring

Faglig viden og fortrolighed med metoder og arbejdsgange er godt, hvis man som rådgiver skal lære en ny kollega op. Men det er ikke nok. God sidemandsoplæring kræver også viden om, hvordan man lærer fra sig. Det mener læringsspecialist Line Sander, som i april gæster RådgivningsDanmark med inspiration til, hvordan man kan gribe arbejdet med sidemandsoplæring an.

Mange rådgivningstilbud bruger sidemandsoplæring, hvor garvede rådgivere klæder nye kollegaer på til arbejdet. Vælger man denne metode, skal den erfarne rådgiver ifølge Line Sander klædes på til at kunne lære fra sig:

”Det at kunne formidle og gøre viden tilgængelig kræver et pædagogisk håndelag og nogle gode kommunikative værktøjer, så ens viden bliver appetitlig og let tilgængelig for kollegaen,” forklarer Line Sander, som er direktør i virksomheden Supplement og bl.a. har skrevet bogen ”Sidemandsoplæring – videndeling i praksis”.

Vi skal blive ved med at være dygtige
Men hvad risikerer vi, hvis den garvede rådgiver ikke er klædt på til at lære fra sig? På det spørgsmål svarer Line Sander:

”Læring er slidsomt! Hvis processen ikke tages alvorligt, og vi ikke laver god sidemandsoplæring, risikerer vi, at den nye rådgiver står tilbage med en følelse af, at det her må være rigtigt svært, og jeg er måske ikke helt kvik nok. Så kan vi stå med en ny kollega, som er forvirret og potentielt set ender med at lave fejl eller nedarve dårlige vaner ind i organisationen. Og vi risikerer samtidig, at en masse viden går tabt,” siger hun og fortsætter: ”Vi skal slet og ret tage sidemandsoplæring alvorligt for at sikre os, at vi bliver ved med at være dygtige og kompetente.”

Tre gode råd om sidemandsoplæring
Line Sander har tre råd til organisationer, som vil prøve kræfter med sidemandsoplæring. De er:

  • Anerkend at det tager tid at lære andre op, og at det ikke er noget, som rådgiverne kan gøre samtidig med, at de ”drifter”.
  • Husk, at det ikke nødvendigvis er alle, der kan eller skal stå for sidemandsoplæring. De kommunikative talenter og kompetencer kan variere fra rådgiver til rådgiver.
  • Sørg for at støtte de rådgivere, som skal lave sidemandsoplæring. De skal klædes på til at kunne dele deres viden og f.eks. vide, hvad de skal igennem med den nye, hvordan de kan følge med i, om kollegaen har forstået dem osv.

Temamøde med input til hænder, hjerne og hjerte
Når Line Sander gæster RådgivningsDanmark til temamødet, har hun prioriteret tre ting, som deltagerne skal gå hjem med:

”Jeg har først og fremmest prioriteret, at de får snavs under neglene i form af nogle håndgribelige værktøjer til at sætte struktur på processen med sidemandsoplæring,” fortæller hun: “Så vil jeg også gerne give noget til hjernen, altså lige løfte motorhjelmen og se på de tandhjul, der griber ind i hinanden, når en kollega er i læring. Hvad er det egentlig, der gør, at det sker? Og til sidst vil jeg også gerne sikre mig, at der er noget til hjertet. Vi skal tale om, at læring kan være svært, og at det er ret menneskeligt, at der kan opstå lidt modstand. Jeg vil have nogle værktøjer til, hvordan man kan håndtere modstand, udmattelse og demotivation hos ens nye kollega – for det kan altså være rigtigt hårdt at være i læring.”

Temamødet finder sted d. 28. april kl. 13.00-16.00 på Frederiksberg. Man kan læse mere og melde sig til her.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få spændende nyheder, læs faglige artikler og se vores arrangementer

Nej tak, jeg vil ikke tilmelde mig.