#Viden og vejledning

Tjekliste – når frivillige rådgiver sårbare grupper

nov 14, 2018

Ulønnede frivillige sidder klar ved telefoner og bag skærmene i hele landet for at rådgive mennesker, der har problemer med alt fra selvskade til ensomhed. Rådgivningen har ofte stor værdi for brugerne, men stiller tårnhøje krav til organisationerne. Her er en tjekliste til, hvad man som minimum skal have styr på, før man lader frivillige rådgive sårbare grupper.

Artikel fra Altinget: civilsamfund af journalist Julie Hjerl Hansen. Bragt den 14. november 2018.

Hvis jeres organisation går med overvejelser om at starte et rådgivningstilbud, hvor frivillige tilbyder rådgivning til sårbare grupper, så er der mange gode grunde til at arbejde videre med idéen. Det mener Trine Nyby, som er sekretariatschef i RådgivningsDanmark.

Men selvom frivillig rådgivning kan hjælpe mennesker i svære livssituationer, så stiller det ifølge Trine Nyby tårnhøje krav til organisationerne, som står bag rådgivningstilbuddene.

Her kommer RådgivningsDanmarks tjekliste til, hvad organisationer som minimum skal have styr på, inden de lader frivillige rådgive sårbare grupper som eksempelvis ensomme, selvmordstruede, alvorligt syge eller børn i problemer.

Inden du lader frivillige rådgive, skal du sikre dig, at:

Find artiklen på Altinget: civilsamfundets videnscenter.

Læs flere nyheder
Modtag nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få information om RådgivningsDanmarks aktiviteter.